ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΗΧ/ΚΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ & ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ



ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΗΧ/ΚΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ & ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

http://dpsd.tumblr.com/

http://radioblacksheep.blogspot.com

www.reactfestival.gr




Τρίτη 10 Μαρτίου 2009

Έκθεση "Bodies"



Μέσα σ’ αυτόν εδώ το χώρο της Τεχνόπολης, δίπλα μας, λίγα μέτρα από εμάς, βρίσκονται τα πτώματα κάποιων ανθρώπων, που είχαν την ατυχία να μην είναι φίλοι ή γνωστοί κανενός μας, ώστε να φροντίσει κάποιος να τους κηδέψει με την ουσιαστική σημασία του όρου: ν’ αναθυμηθεί δηλαδή και να τιμήσει κοινά περιστατικά από τη ζωή τους, τ’ όνομά τους, το γέλιο τους, το κλάμα τους, τις γκριμάτσες τους, τις έγνοιες τους, το μοναδικό χνάρι που άφησαν, όπως ο κάθε άνθρωπος, πάνω στη γη ενόσω ζούσαν.

Μη φανταστείτε όμως πως αυτά τα νεκρά ανώνυμα σώματα είναι στοιβαγμένα και παραπεταμένα. Ίσα-ίσα. Κάποιοι ευφάνταστοι άνθρωποι φρόντισαν να τα … «περιποιηθούν». Τους αφαίρεσαν το δέρμα, τα πετσόκοψαν εδώ κι εκεί με ειδικά εργαλεία ώστε να φαίνονται καθαρά τα σωθικά τους, τα «πλαστικοποίησαν» και τα έστησαν πάνω σε βάθρα, σαν αγάλματα, το ένα να βαστάει μια ρακέτα του τένις, το άλλο να κλωτσάει μια μπάλα … Γιατί το έκαναν αυτό; Για να τα περιφέρουν και να τα εκθέτουν, με το αζημίωτο, ανά τον κόσμο!

Ούτε η τέχνη, ούτε η επιστήμη, ούτε η παιδαγωγική, ούτε φυσικά η ευαισθητοποίηση του κοινού στο θέμα των μεταμοσχεύσεων, τίποτα δεν είναι δυνατόν να δικαιολογήσει αυτό το ανεπίτρεπτο αίσχος. Πόσο μάλλον σ’ ένα τόπο, όπου εξακολουθεί να διδάσκεται στα σχολειά η Αντιγόνη κι όπου πρέπει τουλάχιστον να γνωρίζουμε, πως ο τρόπος με τον οποίο μια κοινωνία αντιμετωπίζει τους νεκρούς, λέει τα πάντα για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τους ζωντανούς.

Αυτό που παίζεται εδώ, πρέπει λοιπόν να γίνει ξεκάθαρο, ώστε να μην περάσει απαρατήρητο. Με τούτη την έκθεση έντεχνα γδαρμένων πτωμάτων, η επίθεση στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και η εκμετάλλευση του ανθρώπινου σώματος περνούν ένα κρίσιμο κατώφλι. Θα γίνει αντιληπτή η μέγιστη προσβολή; Θα συνειδητοποιηθεί η ακραία παραβίαση των θεμελίων του στοιχειώδους ανθρωπισμού; Θα εντοπιστεί η βαθιά συγγένεια του εγχειρήματος με τη ναζιστική λατρεία της φρίκης και του θανάτου;

Μέχρι σήμερα, οι σύγχρονες κοινωνίες είχαν αποφασίσει να επιτρέπεται η χρησιμοποίηση νεκρών ανθρώπινων σωμάτων αποκλειστικά και μόνο μέσα στα αυστηρά οριοθετημένα πλαίσια της ιατρικής έρευνας και της διδασκαλίας της. Δηλαδή με στόχο, όχι τη «γνώση» γενικά και αφηρημένα ― που, έτσι, δεν διαφοροποιείται ποιοτικά από την απλή (έως και νοσηρή) περιέργεια ―, ούτε φυσικά την … αισθητική απόλαυση, κι ακόμα λιγότερο το ιδιωτικό κέρδος, αλλά πολύ συγκεκριμένα και αυστηρά τη θεραπεία ασθενειών.

Το σημείο αυτό είναι καίριο! Αφορά το στοιχειώδες ανθρωπιστικό θεμέλιο των σύγχρονων κοινωνιών, γιατί δηλώνει πράγματι ότι, έξω από το αυστηρά θεσμοθετημένο ιατρικό-θεραπευτικό πλαίσιο, η επεξεργασία και η περιεργασία νεκρών σωμάτων δεν προάγει ούτε τη γνώση, ούτε την ομορφιά, ούτε κανένα φιλάνθρωπο συναίσθημα (όπως ισχυρίζονται μπερδεύοντάς τα όλα μαζί οι διοργανωτές και οι υποστηρικτές αυτής της έκθεσης), αλλά τη νάρκωση βασικών αντανακλαστικών του πολιτισμένου ανθρώπου και την ύπουλη εισαγωγή στο βάθος της προσωπικότητάς του μιας εκλεπτυσμένης αναισθητοποίησης απέναντι στη φρίκη.

Θεωρούμε επομένως άκρως ανησυχητικό ― και ιδιαίτερα στο βαθμό που συνεπικουρείται από δημόσιους φορείς, όπως ο Δήμος Αθηναίων και ο Εθνικός Οργανισμός Μεταμοσχεύσεων ―, το γεγονός ότι τώρα, στα χρόνια της μεταμοντέρνας λάσπης, μες από τούτη την έκθεση και με τη βοήθεια ισχυρών δόσεων δήθεν αισθητικής δημιουργίας και επιστημονικού διδακτισμού σαν αναισθητικό για την ήπια καταστολή των όποιων αντιδράσεων, επιχειρείται η συμφιλίωση της κοινωνίας με την ιδέα μιας χρησιμοποίησης των νεκρών σαν σκέτα αντικείμενα και εμπορεύματα προς αγοραπωλησία, χωρίς κανέναν απολύτως δεσμευτικό περιορισμό!

Οτιδήποτε προσπαθεί να μας συμφιλιώσει με τη φρίκη, να μας κάνει αναίσθητους στο θάνατο και να ναρκώσει τα αντανακλαστικά μας απέναντι στην εμπορευματοποίηση κυριολεκτικά των πάντων, είναι εχθρικό προς την κοινωνική μας συγκρότηση και επικίνδυνο. Ιδιαίτερα όταν αυτό ζητάει τη συνενοχή της τέχνης, της επιστήμης, της παιδαγωγικής και του δικαιώματος στην ελεύθερη έκφραση!

Γι’ αυτό απαιτούμε την ακύρωση αυτού του αίσχους και ζητάμε να ενώσετε τη φωνή σας με τις δικές μας!

Πρωτοβουλία πολιτών ενάντια στην πτωματολαγνική έκθεση «Bodies»

14 σχόλια:

  1. η avant-garde κοσμοπολίτικη σαπίλα τώρα και στην τεχνόπολη - χορτάστε τους πριν τα σκουλίκια
    jose

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε αυτή την περίπτωση ,το ποια είναι τα όρια της τέχνης είναι ένα θέμα που θέλει πολύ συζήτηση .Κι εμενα μου χτυπαει καπως ολο το concept της εκθεσης ....

    Ίσως να μην είμαστε αρκετά ώριμοι ή συμφιλιωμένοι με την ιδέα του θανάτου ,ίσως παλι τα σωματα νεκρων να έχουν όντος κατι το ιερο και να μην πρεπει να χρησιμοποιουνται με αυτον τον τροπο... δεν ξέρω …

    Πάντως η απάντηση δεν είναι μαύρο –άσπρο …---staurou

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ο romero θα έκανε πάρτυ με το concept - ζόμπι που τρώνε τους ακρίτες της ζέχνης (μήπως στο επόμενο react?)
    jose

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μήπως δεν θα έπρεπε να τα αντιμετωπίζουμε όλα τόσο ρομαντικά? Άλλωστε ούτε κι η ίδια η ζωή δεν είναι τόσο ρομαντική. Προσωπικά παρακολούθησα την συγκεκριμένη έκθεση και δεν είναι καθόλου αποκρουστική ούτε αισχρή, θα έλεγα ότι έχει καθαρά εκπαιδευτικό χαρακτήρα και δανείζεται τον τρόπο παρουσίασης μιας καλλιτεχνικής έκθεσης ώστε να γίνει ευκολότερα αντιληπτή η γνώση στους επισκέπτες-ενδιαφερόμενους. Όσο για τις αντιλήψεις της χώρας μας και του πολιτισμού μας περί ταφής, ας σκεφτούμε λίγο πιο ανοιχτόμυαλα κι ας σεβαστούμε και τις αντιλήψεις άλλων πολιτισμών όποιες κι αν είναι αυτές. Ίσως οι ηθικοί φραγμοί τίθενται πιο καλά όταν ξεπεραστούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σίγουρα και δεν πρέπει να αντιμετωπίζουμε τον κόσμο ρομαντικά. Εφόσον όπως λες δεν είναι, γιατί να τον αντιμετωπίζουμε; Και ακριβώς αυτό πιστεύω ότι κάνει η "πρωτοβουλία ενάντια στα πτώματα". Όχι μόνο δεν είναι ρομαντική η αντιμετώπιση, αλλά απόλυτα ρεαλιστική.

    Τα "σώματα" είναι ατόμων που δεν τους αναζήτησε κανείς. Μπορεί να είναι ενός πολεμιστή πολέμου που δεν τον αναζήτησε η μάνα του... μπορεί να είναι ενός άστεγου που ψόφησε απ' το κρύο...μπορεί...
    Μπορεί επίσης να σου λένε στην έκθεση από ποιον προέρχεται κάθε "σώμα".Σε κάθε περίπτωση όμως δεν είχε τη "μοίρα" και τη "συνέχεια" που έχουν οι "κανονικοί" άνθρωποι.

    Προσωπικά δεν έχω πάει (ακόμα) στην έκθεση. Αλλά όταν πας σε μία τέτοια έκθεση δεν πρέπει να βλέπεις, να προσπερνάς και να φεύγεις. Μου είπαν ότι γίνεται για "εκπαιδευτικούς" σκοπούς. Το σώμα που έβλεπα με τους μυες στο βιβλίο Βιολογίας του Λυκείου, τώρα το βλέπω 3διάστατο, μπροστά μου, να κλοτσάει στον αέρα μία μπάλα ποδοσφαίρου... Ποια παραπάνω εκπαιδευτική γνώση λαμβάνω από αυτό που θα μου είναι χρήσιμη στη ζωή μου?

    Πιστεύω ότι ο βασικός σκοπός της έκθεσης είναι το Θέαμα. Στην "κοινωνία του θεάματος" συνεχίζουμε να ζούμε και ένα ζωντανό γδαρμένο πλαστικό πτώμα σε προκαλεί να πας να το δεις...αυτό είναι!

    Απλά ορισμένες φορές το θέαμα θίγει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Όχι τις αντιλήψεις (μην πει κανένας για τον Καρατζαφέρη που τον ενόχλησε το έργο μιας έκθεσης με κάποιον που έχυνε πάνω στην ελληνική σημαία, χέστηκα για τα σύμβολα και τις θρησκείες), αλλά την ανθρώπινη υπόσταση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. μιας κι ο λόγος περί θεάματος φάτε κι αυτό
    http://video.google.com/videoplay?docid=-5165231031895551470
    jose

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. να προσθέσω κι εγώ αυτό

    http://vodpod.com/watch/55764-society-of-the-spectacle-la-soci%E9%B4%A9-du-spectacle

    βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο "Η κοινωνία του θεάματος", του Γκυ Ντεμπόρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Για τους "μη-ρομαντικούς": δείτε μια (μάλλον παραχωμένη) ανάρτηση από την ίδια την ιστοσελίδα της διοργανώτριας εταιρείας (Premier Exhibitions), στην οποία υποχρεώθηκε έπειτα από εισαγγελική έρευνα στη Νέα Υόρκη σχετικά με την προέλευση των πτωμάτων:

    (A) This exhibit displays human remains of Chinese citizens or residents which were originally received by the Chinese Bureau of Police. The Chinese Bureau of Police may receive bodies from Chinese prisons. Premier cannot independently verify that the human remains you are viewing are not those of persons who were incarcerated in Chinese prisons.
    (B) This exhibit displays full body cadavers as well as human body parts, organs, fetuses and embryos that come from cadavers of Chinese citizens or residents. With respect to the human parts, organs, fetuses and embryos you are viewing, Premier relies solely on the representations of its Chinese partners and cannot independently verify that they do not belong to persons executed while incarcerated in Chinese prisons.

    Παγώσατε;

    Και που να δείτε και ολόληρη την εικόνα αυτής της Ναζιστικής κουλτούρας του θανάτου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Και με ποιο άλλο τρόπο θα βλέπαμε ρε αντιδραστικά τούβλα το ανθρώπινο σώμα σε αυτή την αληθινή και πλήρη μορφή του? Τι είμαστε που θα σιχαθούμε κιόλας...Όταν πηγαίνουμε στο νοσοκομείο και βλέπουμε όλα αυτά που δεν πρέπει να δούμε, όταν οι γιατροί χρησιμοποιούν την συγκεκριμένη μέθοδο για να μορφωθούνε και να έχει σε εμάς τα ευεργετικά αποτελέσμτα όταν τα αίσχη δίνουν και παίρνουν στην σημερινή κοινωνία της κοροιδίας και της απάτης η έκθεση bodies μας πείραξε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. προς 9:49: σατανική σύμπτωση με το 9:49 κατά Λουκά;
    jose (υαλότουβλο)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμε τσιμεντόλιθε, ότι στην κοινωνία μας δίνουν και παίρνουν τα αίσχη και οι απάτες, δεν σημαίνει πως η έκθεση Bodies δεν είναι και αυτή αίσχος και απάτη. Με σοφιστείες δεν περνάς.

    Εντυπωσιακό είναι αυτό το "βλέπαμε", που λες. Σε τρώει το μάτι σου, έτσι; Μα πιστεύεις ότι το να δεις κάτι, σημαίνει και ότι το γνώρισες;!!! Εξισώνεις την περιέργεια με τη μάθηση; !!! Ή μήπως πιστεύεις πως η περιέργειά σου να δεις νεκρά "γλυπτά" (κατά σύμπτωση όλα νέων ανθρώπων) και η βολτίτσα σου από την έκθεση, θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα στην υπόλοιπη κοινωνία;!!!

    Κακόμοιρο...

    Ίσως δεν ξέρεις αγγλικά κι έτσι σου φάνηκαν ... κινέζικα αυτά που αναφέρθηκαν παραπάνω, και είναι αποτέλεσμα εισαγγελικών ερευνών στη Νέα Υόρκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ουτε παρακολουθωντας μια εκθεση με εφευρεσεις και του Leonardo da Vinci γινεσαι μηχανικος, αλλα εδω εχουμε ξεχασει τα στοιχειωδη... ο σκοπος μιας εκθεσης ειναι να δωσει ερεθισματα και πιθανον να ενημερωσει. Οποιος ενδιαφερεται, σε επομενο επιπεδο αναζητα περισσοτερα στοιχεια, διαβαζοντας, καλλιεργωντας αυτη τη γνωση ωστε να γινει μορφωση. Αυτο κανει κ η συγκεκριμενη εκθεση, τιποτα περισσοτερο τιποτα λιγότερο.
    Παντα ευπρόσδεκτος ο αντιλογος και σε καθε περιπτωση προκαλει δημιουργικο διαλογο αλλά επειδη τυχαινει να διαφωνω με τους περισσοτερους εδω, θα χαρακτηριζα μεσαιωνικες και σκοταδιστικες ολες τις υπολοιπες αποψεις περαν του Ανωνυμου. Δηλαδη ειστε εναντια και της δωρεας οργάνων?
    Σε ποια ακριβως θρησκεια πιστευετε και θεωρειτε προσβλητικη την εκθεση νεκρων σωματων? ΑΧΑΧΑΧΑΧΧΑΑΑ Θαβετε μαζι με τους νεκρους και τα αγαπημενα τους αντικειμενα να παιζουν στον ελευθερο χρόνο της μεταθανατιας ζωης τους??? Εσεις ειστε υποκριτες σαν την κοινωνια που κατηγορειτε και εναντιωνεστε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. σαϊτα,

    βρήκαμε τώρα την πιπίλα ... "μεσαίωνας" και "θρησκεία" και την κολλάμε όπου γουστάρουμε! Από επιχειρήματα όμως, γκριζίλα σκέτη - σαν την έκθεση.

    Λοιπόν σε ό,τι αφορά τα "ερεθίσματα" και την "ενημέρωση", θα μπορούσαν να γίνουν μια χαρά με άψογα ομοιώματα και όχι με σκοτεινής προέλευσης πτώματα (επ' αυτού βλ. για παράδειγμα εδώ: http://aboutbodies.blogspot.com).

    Ο ΜΟΝΟΣ λόγος που δεν κάνουν την έκθεση με ομοιώματα, είναι ότι δεν θα παρούσε ψυχή ... ενώ με το άκουσμα ότι τα πτώματα είναι αληθινά, ο ηλίθιος κόσμος τρέχει μπας και χάσει το θέαμα (γνωστό συνήθειο απ' τους πιθήκους).

    ΕΝΗΜΕΡΩΣΟΥ ΚΑΙ ΜΗΝ ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ Ο,ΤΙ ΣΟΥ ΠΑΣΑΡΟΥΝ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. σαΐτα, έχεις την περιέργεια των αζτέκων (βλ. zompantli) - μπουσούλησες πριν περπατήσεις;
    jose

    ΑπάντησηΔιαγραφή